2008-03-23
 15:48:15

Egypten Dag 15

Det blev inte många timmars sömn förens det var dags att gå upp o äta en sista frukost på hotellet. Hade ju en del att stå i innan bussen till flygplatsen gick. Sån tur var hade vi packat det sista när vi kom hem från Kairo.

Efter frukosten var tanken att vi skulle ner till stranden för att sola o ta ett sista dopp, men den planen blev ändrad. Vi gick istället ner för att säga hej då till Hany, men hittade honom tyvärr inte.

Sen bar det ut på stan för att göra en sista shopping. Hade fortfarande en del saker att köpa till folket här där hemma.

Medan tiden tickade hittade vi allt vi behövde o gick sedan tillbaka till hotellet för att hämta våra resväskor o checka ut.

När vi checkat ut satte vi oss på uteserveringen o åt en glass i väntan på bussen. Mums.

När bussen kom var det bara att hoppa på o se glad ut. Olov var Guiden från Detur som var med, så det va ju inte så svårt att skratta när han började prata i micken. Bästa va när han skulle presentera sina två kollegor från El Nasr Travel. "Ja detta är då Khaled och Sherif från El Nasr Travel. Dom ska vara med på flygplatsen o se så att det inte blir några missförstånd".

Haha. Att jag o Helen inte dog. Vi började hyperskratta och det var nog inte ngn på bussen som kunde låta bli när vi satte igång. Till och med Olov skrattade i Micken. Stackars killar som antagligen trodde att vi skrattade åt deras namn för att det lät roligt. Ja i själva verkat skrattade vi ju åt deras namn. Inte så konstigt kanske eftersom våran polis officer heter Khaled Sherif hehe.

När vi hade anlänt till flygplatsen Gick allt bra. Trots att vi var oroliga för övervikt, så lyckades vi komma undan med att betala. Puh! Hade inte känt så roligt att betala extra för ngt sådant. Sen shoppade vi lite i dom affärerna som fanns där o åt lite.

Kl 15:30 hade jag o Helen snurrat till det ordentligt med tiden och trodde att flyget lyft utan oss. Ja man kan ju säga så att personalen på flygplatsen trodde väl att vi inte var kloka.

När klockan blev 16:30 satt vi på planet hem.

Flygresan gick bra. Planet blev dock 45 minuter försenat pga molnig sikt.

Vi möttes upp av mina föräldrar på flygplatsen o åkte sedan hem till Kungsbacka.

Home sweet Home!

Det var många blandade känslor som kom på hemvägen. Helst av allt ville jag stanna kvar. Kändes så otroligt skönt där nere. Ingen stress what so ever. Det var liksom som att leva i ett paradis. Underbart!

Denna resan är ngt jag aldrig kommer glömma o absolut tänka tillbaka på när det känns tungt. Har en känsla av att vi snart återvänder!

2008-03-22
 11:55:21

Egypten Dag 14

Då va det bara att stiga upp 01:30 för att fixa taxi o ta sig bort till busstationen i El Dahar.

Vi lyckades ta oss dit o stod sedan o väntade ett tag på att hoppa på bussen.

När vi väl kom på bussen kl 03:00 vart det som en otrolig lättnad. Nu var vi äntligen på väg!

Passade på att skicka ett mess till Khaled mitt i natten ifall att man skulle glömma det o att det sedan skulle vara försent.

Efter ca 5 timmar anlände vi till busstationen i Kairo.

Vi frågade en som jobbade där hur vi nu skulle ta oss till pyramiderna, och han pekade på en buss som tidigare sagt pyramids men sen åkt. Så vi sprang efter den o hoppade på.

Bussen var väl inte i det renaste eller helaste skick, men det gick. Tror vi satt på den i nästan 1 timma innan vi var vid slutstationen, vilket kanske inte var jätte nära pyramiderna men ändå nära. Där träffade vi en lärare från en skola i närheten som följde med oss till en slags guide som skulle hjälpa oss upp till mästerverken.

Jo det verkade väl ok, men när han sa att vi skulle rida upp själva på häst eller kamel vart det inte roligt längre. Jag vägrade! Så han skulle förbereda en häst o vagn, o det tyckte inte Helen om, men hon offrade sig i alla fall.

När hästen o vagnen kom kollade jag bara på det o tänkte. Är detta ett skämt. Vagnen såg ut att ramla isär vilken sekund som helst o hästen ska vi inte prata om. Stackars.

Resan upp var ingen jätte hit. Över gupp o trånga gator med trafik, hästar till höger o vänster, o inte som att det skulle vara nog. Han skulle ut på stora vägen o åka. O tror ni inte att stackars hästen snubblar mitt i vägen o skrämmer livet på både mig o Helen.

När vi väl kommit upp till pyramiderna sa jag att han kunde åka. Jag ville inte ha ngt mer med den jäkla hästen eller vagnen att göra mer. Så där var vi. Jag och Helen ensamma bland sand, människor o pyramider.

Vi spatserade o fotograferade där ett bra tag. Så fascinerade att se alla dessa maffiga underverk. Ja jag förstår ju att Egypterna är stolta över sitt kulturarv. Men att stå vid sfinxen var nog det mäktigaste tyckte jag. Så många stora historiska människor som stått o beundrat henne.

Cleopatra, Ceasar och otaliga faraoner och VI, Martina och Helen från lilla Kungsbacka. Otroligt!

Efter att ha blivit jagade av hästar över allt och sprungit för sitt liv minst sagt, blivit kallad för souvenir, kort tagning hit o dit så bestämde vi oss för att ta oss till busstationen o köpa en biljett hem. Khaled hade inte hört av sig än, men klockan var väl inte mer än 11:30.

Vi satte oss i en taxi o det skulle ta oss 1 timma att ta oss bort till El Gouhna busstation med all trafik i Kairo. O mitt upp i allt fick vi mess av Khaled som kommit hem. Han ringde oss o vi bestämde att han skulle komma o hämta oss på busstationen med sin bil.

Efter en krock o två timmar kom han.

Åkte efter det o åt en bit mat. Pasta Bolognese. Smakade inte jätte gott, men det va trevligt att sitta där o tjöta.

Sen bar det iväg på en promenad som sedan ledde till ett fik. Blev inte så långvarigt.

Sista stället va en gata där Khaled träffar sina kompisar på kvällen o givetvis var där några kompisar till honom som hängde. När kvällen gick mot sitt slut körde Khaled oss till busstation. Bussen hem skulle gå kl 21:00. Han satt där med oss ett tag tills han kompis messade honom o han var tvungen att åka trots att han inte ville. Men innan han åkte sa han till killarna på stationen att se till att vi kom på bussen o sa till oss att vi skulle messa när vi satt på bussen o när vi kommit hem så att han visste att vi var oskadda. Söt! Märktes att han inte ville att vi skulle åka.

Efter några timmar på bussen började den krångla. Tror busschauffören körde 30 km/timma. Så när vi väl kom hem till Hurghada var kl 05:00. Det hade alltså tagit oss 8 timmar från Kairo-Hurghada på en jävligt obekväm buss. Kan säga att man var rätt glad att få lägga sig i sängen o sova nån timma.

Khaled Står i kön för att ordna så vi kommer med bussen =)

2008-03-21
 22:23:32

Egypten Dag 13

Vaknade i morse vid 09:00 tiden för att gå upp o prata med detur. Maria hade inte hört av sig igår som hon hade lovat, så vi var tvugna att snacka med dom för att få reda på vad som hänt. Hade lite panik över om vi skulle boka resa själv eller om dom skulle kompensera oss med resa. Hon som satt där hade inte hört ngt av det, men sa att vi skulle komma tillbaka vid 12:00 då hennes chef skulle komma till Regina med pengar.

Vi gick o åt frukost o sen ner till stranden o solade lite.

Våran servitör Hany var som vanligt ute hos oss en sväng o jävlades med Helen. Idag ville han bjuda med oss på en kaffe. Men Helen vägrade! Jag sa också till honom att killarna vart o taffsat, pussat o snott cigg av mig och att det inte är ok, o det förstod han, så när vi skulle gå tog han tag i mig o frågade om det va en kille som stod bredvid mig, men det va det ju inte.

Sen gick vi upp till rummet o slappade och väntade på att klockan skulle bli 12.00. När vi väl kom upp till lobbyn, så var det som vanligt ingen där. Vi fick däremot ett brev från Deturs chef om att våra pengar skulle komma kl 17:00. Tokig!

Blev sedan en sväng till Delmar som vanligt!

Love that place!

På vägen tillbaka till hotellet passade vi på att shoppa med. Roligt! Surprise surprise!!!

Kl 16:30 drog vi till uteserveringen för att invänta deturpersonal. Satt o med varsin glass och snackade med 2 äldre män som kommer från Göteborg. Mycket trevliga. Visade sig att den ena känner mina farbröder och han pratade även om min Farfar. Kändes riktigt skoj. Kniffe!

Kl 17:10 kom Detur. Hon hade pengarna med sig, men hade inte haft nån möjlighet att ordna nån resa till oss upp till Kairo. Gaaah!

Då vart det bara ut på gatan för att hitta något bussföretag som kör upp dit!

När vi väl hittat El Gouhna travels så förstod han inte engelska. Typiskt och klockan tickade, så vi sprang tillbaka till hotellet för att försöka få ngn att ordna en resa till oss. Efter ett tag ringde vi Detur och Maria svarade. Jag sa att vi inte lyckades fixa resa och att dom får försöka fixa det för oss. Då sa hon att vi skulle gå till vårat hotell rum o vänta på att hennes chef skulle ringa oss på rummet.

Chefen ringde o vi förklarade situationen o hon sa att hon gärna hjälpte oss och att hon skulle ringa tillbaka inom 30 minuter. Vilket hon gjorde. Hon hade ordnat 2 biljetter som vi var tvugna att hämta i El Dahar omgående, för en buss som skulle gå kl 03:00 i natt.

Vi slängde på oss kläder o hojtade på Taxi.

Äntligen var resan fixad.

När vi ändå var nere i El Dahar så passade vi på att gå in i en stor affär som mer liknade Coop i sverige. Köpte lite gott till resan i natt. Sen vart det Taxi hem.

2008-03-12
 13:21:44

Egypten Dag 12

Då vaknade man 04:00 av dom jävla myggen. Tog mig en dusch, skulle ju ändå strax upp o åka till Kairo 05:30. Helen vaknade efter ett tag o vi gjorde oss iordning för att gå till receptionen och invänta bussen.

Vi väntade o väntade,  men ingen buss kom. Vi frågade om den skulle komma snart, men då sa dom att den hade gått. Omöjligt. Vi var ju där 05:15, så missat den kunde vi knappast ha gjort. Efter ett tag kom en detur buss. Men det visade sig att den bussen gick till Luxor.

Vi gick till killen i receptionen för att få deturs nödnummer. Efter ett tag fick vi tag i nummret och ringde. Personen som svarade låg o sov, men vi fick iallafall förklarat för oss att den hade gått 02:30, och att vi skulle vänta tills detur kom till hotellet kl 11:00 på dagen. Va i helvete!

På våran biljett som vi fått stod det 05:30.

Vansinniga gick vi ner till vårat rum för att fördriva tiden. Slutade med att vi somnade o vaknade vid 10:00.

Då kom en kille från receptionen med ett meddelande från Frida på detur. Det stod att dom ringt oss i 20 minuter men inte kunnat vänta längre då dom hade en tid att passa med komvojen. SkitSnack! Det ringde 3 ggr inatt. O kanske inte heller så konstigt om man inte svarat då man praktiskt taget blivit sextrakasserad på telefonen tidigare på kvällen. Då kunde la hon fan gått ner o knackat på om hon kunde vänta 20 minuter.

Gick vid 11:00 upp till lobbyn för att invänta detur. Klockan blev 11:40 men ingen hade kommit. Receptionen ringde då efter detur då det satt fler som väntade på dem.

Efter ca 10 minuter kommer en tjej pratandes i telefon. Hon pratade om det som hänt oss med ngn, då dom inte visste vad dom skulle göra.

Vi pratde med henne, visade upp biljetten och vårat meddelande vi fått från detur. Hon sa att detta inte va vårat fel och att vi skulle få pengarna tillbaka och kompensation. Att dom skulle flyga upp oss och så vidare. Hon trodde inte heller att dom väntat på oss i 20 min och tyckte också att det var underligt att dom inte vart nere på vårat rum och knackat isf. Hon lovade att hon skulle ringa oss under dagens gång och informera oss om vad som sagts.

Båda kände väl att det vart bättre att ta den lokala bussen upp till Kairo för 60 spänn o sedan träffa Khaled där uppe o umgås med honom. Så kunde ju han guida oss. Han är ju trots allt grym på egyptisk historia. Dessutom skulle han bli överlycklig att vi kom upp. Det va ju vad han ville först. Tur att han går av polis akademin på torsdag då =).

När vi kommit ner på rummet så bytte Helen om för att gå till stranden o sola. Jag var inte alls upplagd för det eftersom jag var så jäkla förbannad, men gick med ner fullt påpälsad. Lade mig i skuggan o läste en bok. Under tiden nere på stranden kom det 2 killar som jobbar som servitörer där. Den ena börja taffsa o pussa mig på kinden. Usch! Medans den andra tog mitt ciggpaket o snodde cigg. Jag skrek åt dom att gå o lämna mig ifred. Sen gick dom.

Efter ett tag hade Helen tröttnat på alla moln, så vi traskade upp och gick en sväng till Delmar.

Efter Delmar vart det shopping en stund, men det vart för varmt så vi la ner det och sparade det till kvällen.

Gick till vårat rum o somnade istället.

När vi vaknat o var på väg till Delmar mötte vi killen som ville ta med oss till havet igår. Han skämdes nog gött eftersom han tog värsta omvägen och gick med huvudet ner i marken. Haha.

Efter att ätit en bit mat begav vi oss ut i folkvimmlet på shopping tur. Helen va på hugget vill jag lova. Hon kan verkligen med att pruta o där går jag med illrött ansikte o skäms. You go girl! Det var även en del killar som ville gifta sig med henne =).

Vi hittade en del fina grejer, men är långt ifrån klara. Blir till att åka downtown istället.

När vi ansåg oss klara för dagen gick vi till våran supermarket och köpte Cola, sen till vårat rum o la oss. Tog ett tag, men efter en stund knackade det på dörren. Helen öppnade o sa att det va till mig. Hmm.Vem stod inte där då? Jo killen från igår. Han berättade att han skulle åka hem 05:00 i natt och ville att jag skulle prata med hans kompis i telefon och han ville ha ett till kort på mig och honom. Helen gick efter många om och men med på att ta kort på oss. När det va klart skulle han ha en kyss. Nix pix! Blev inget med det. Haha.

Han gick och vi la oss o somnade.

2008-03-11
 13:14:24

Egypten Dag 11

Började dagen med att som vanligt gå och äta frukost bestående av pannkakor o chokladsås.

Sen bar det det iväg ner till stranden. Blev bara att ligga under parasollet o kika på folk i några timmar då det är kallt o mulet här. Blev inget dopp pga massa polisstuderande killar i vattnet.

Men Helén blev däremot utbjuden på middag av våran servitör. Hehe. Hon vart jäkligt generad, och tackade nej!.

Sen gick vi tillbaka till vårat rum

Sedan var det dax för lite mat! Så vi gick till delmar och käka och kolla på nätet.

Sen när vi satt utanför vårat rum kom Kalle-Berra onykter som en alika och skoja till våran tillvaro. Han e en riktig snuskhummer!

Sedan gick vi en promenad på stranden i skymmningen mysigt tyckte vi och blev med ens badsugna så vad gör man då? Jo man hoppar  ivattnet fullt påklädda =)

Det är ju alltid kul med lite bus.

Vi traskade sen upp till hotell rummet och lämna snigelspår efter oss dock inte med slem utan vatten.

När vi sedan ska ta av oss dom blöta kläderna då upptäcker jag nått hemskt! Hade glömt att jag hade mobilen i byxfickan FAN! Så det var bara fram med hårtorken och blåsa för fullt. Dock utan framgång får väl låta den ligga och torka hoppas verkligen att den funkar sedan!

När vi sedan satt och diskutera vad vi skulle göra under kvällen kom det och knacka på dörren. Utanför stog två egypter som ville ha med oss till stranden.. Like if!

Det kunde dom ju drömma om. Vi bestämmde ändå att vi skulle mötas på hotellets resturang två timmar senare.

Så vi gick upp och tog oss varsin öl och satt och pratade. Men dom dök inte upp tyckte väl inte att det var någonstörre förlust direkt så vi gick till rummet och kröp till kojs. När vi precis hade släckt så knackar det på dörren. Men det var ingen där så vi la oss igen.

Efter typ 2 minuter knackar det igen och det är egyptien som fortfarande inte gett upp att få med oss till stranden suck.

Vi avböjde och la oss igen efter ca 2 minuter knackar det igen. Då var det en annan egyptier att dom inte ger upp!

Sen ringer det på våran hotell telefon det var nån snubbe som undra om jag var själv och ville ha en kram. Ahhhh orka med allt folk!

Till sängs igen och suprise suprise det knackar på dörren samma egypter som nu vill ta kort. På stranden. Men icke sa nicke men jag ställde upp på ett kort iallafall på våran terrass. Helén däremot inte hon är inte mycket för det här med att va med på kort.

Vi sa god natt och skicka iväg dom. Sen fick vi äntligen sova!

2008-03-10
 15:08:14

Egypten Dag 10

Idag startade vi dagen med frukost, precissom vanligt.

Efter det bar det iväg till stranden sol och bad! Sedan gick vi till receptionen, vi köpte en film igår från kameramannen som var med oss hela dagen på jeepsafariet och filma. Åter till rummet för att titta på denna. Den va la sådär men bildbevis på att jag sitter på en kamel iallafall!

Sedan gick vi till delmar för att äta lite grann.

Åter till hotellet fixa te oss lite och det har kommit massa nya folk kanske polisstuderande. Vi ska nog granska detta lite närmare under kvällen =).

Kvällen kom och mycket riktigt var det polisstuderande!

Första tiden av kvällen spenderade vi på hotellets uteservering, där vi fick sällskap av 61 åriga Kalle-Berra från Karlstad. Haha vilken stolle. LarvPotta var ett av hans vanligaste ord. Totalt galen. Sedan gick vidare till Ministry Of Sounds. Det va inte ens i närheten så bra som HedCandi, men vi träffade 7 egyptiska polisstuderande från Kairo. Där satt vi o pratade tills klockan 02, sen vart det hemgång. Passade på att mysa med herrelösa gatuhundar på vägen hem =). Mys!

2008-03-08
 19:44:34

Egypten Dag 9

Startade dagen med att äta frukost. Sedan gick vi till rumet för att ta det lungt eftersom vi ska på Jeepsafari idag!

Jörgen kom o va grinig som vanligt o frågade om varför vi inte log. Men herre min skapare. Måste man le jämt för att det ska vara frid o fröjd!?

Sen kom våran skjuts. Vi hoppade in i jeepen o i den satt jag o Helén plus två egyptier, varav en lämnade oss en bit längre fram.

Där satt vi alltså själv med en galen förare som inte kunde engelska. Panik!

Jag började nästan gråta. Blev skräckslagen. Visste ju inte om det bara va jag o Helén och alla beduiner. Vi va så nära på att hoppa ur bilen när han saktade ner farten. Sen så hämtade han upp två andra egyptiska killar.

Hallå! Är det ngn som kan prata engelska här?

Sån tur så kunde en det o det visade sig att vi skulle hämta upp några till vid ett av hotellen som ligger i utkanten av Hurghada. 3 fransmän.

När vi väl hämtat upp dom o kommit i utkanten av öknen såg vi massor av jeepar. Vilken lättnad! Till och med polisen var där för att räkna oss o se så att rätt antal kom tillbaka från beduin lägret.

Sen så bar det av i full fräs genom öknen. Shit vilken tur. Genom sanden o upp på berg.

Som Helén sa:" klarar vi detta så är vi odödliga".

Helén vart lite åksjuk, men det ordnade sig.

När vi kom fram till lägret fick vi sätta oss under tak i skuggan o dricka vatten samtidigt som guiden förklarade vad som skulle göras under dagen.

Först på listan va att rida kameler. Jag tuffade till mig o sa att detta ska jag banne mig göra. Nema Problemas! O Helén hakade på.

När jag vi väl kommit upp på våra kameler o dom hade rest sig o gick iväg började jag få panik. Det va en gubbe på två kameler o dom liksom gick o stötte till varandra hela tiden o morrade. Jag skrek o skrek. Let me down, now! I´m scared. Tog ett tag innan dom fattade det. Men det va ju inte så att dom stannade kamelen på plats eller så. Nej då! Dom va ju tvugna att gå hela vägen tillbaka o lägga kamelen på plats. Lagom skakis man var efter det. Men Helén hon red hela vägen.

Sen vart det tunnbröd o det som skulle föreställa kolen i brasan var kamelbajs. Asså det är ju helt otroligt hur dom klarar av att leva så som dom gör, eller det kanske inte är så konstigt ändå!? I vilket fall som helst så smakade tunnbrödet riktigt gott!

Sen fick man kolla på deras getter dom hade o deras terrarium. Alla djur som fanns i terrariet har dom hittat i öknen eller ja ute i det vilda iaf. Det fanns cobror, anacondor, vattenormar, boa ormar, ödlor, sköldpaddor (både små och enorma) och marsvin. Vi var väl båda två lite rädda där inne med alla ormar, o speciellt när man blir överaskad av en stor krokodil i ansiktet. Dock uppstoppad!

Sen bar det iväg till deras brun.

Med hjälp av kameler letar shejken upp vattnet o flyttar lägret beroende på vart vattnet finns. Vattnet ligger ca 40 meter under sanden och dom gräver hålet för hand o lägger sedan stenar runt med ngn blandning av kamelbajs som sedan blir som cement. Dom är verkligen fantastiska beduinerna.

Efter brunnen vart det upp på berget för att se solnedgången. Hur fin som helst. För var sekund som gick såg man mer o mer defusa berg borta i fjärran. Egypten är ett underbart land med hur mycket som helst att se. O det bästa av allt, man slutar aldrig att beundra skönheten över allt här.

Sist av allt så vankades det mat. Vart lite som en buffé o helt ätbart, plus en liten beduinsk show som vi alla fick klappa händerna till.

När vi skulle åka hem fick jag den snygga guiden bredvid mig.. Ohhlala! Mellannbrunt hår o ljusbruna ögon. Me like! Va ju inte alls så att man kollat in honom hela dagen. O där så satt vi. Skumpandes i en jeep på väg hem i skymning. Mycket trevlig kille =).

O nu sitter vi här på hotellrummet. Nyduschade o på väg till Del Mar för att dricka en cola o lägga in detta på internet. Blir kanske en tripp på stan sen med.

2008-03-08
 19:43:02

Egypten Dag 8

Idag har vi tagit det lungt, trötta efter gårdagen låg påstranden en  liten stund på förmiddagen, men varken jag eller Helén är så mycket för det där med att sola å grejer, så vi gick och skruda om.

Sen gick vi till delmar och satt och surfade och åt en bit.

Sen gick vi till hotellet och tog det lungt en stund. Sen var det dax för lite titta-i-affärer.

Men det är inte så kul när man blir förföljd av alla dessa försäljare! Tror jag o Helén sprang runt i affären som två ekorrar i ett hjul.

Shame on them!

På kvällen låg vi på hotellet och kollade på film. Det är allt bra tur att dom inte visar dubbade filmer utan textade annars hade vi inte föståt ett jota!

2008-03-07
 15:46:39

Egypten Dag 7

Idag blev vi väckta vid kvart över fyra.. **snark** så det var bara upp och hoppa och smörja in oss och klä på oss. Sedan iväg till receptionen för att göra ett besök i våran safetybox och även hämta en frukost låda. Vi hoppade på bussen och gav oss iväg mot Luxor. Buss resan tog ca 4 timmar.. oerhört kul.. det var två stopp på vägen vid första stoppet mötte vi upp massa andra bussar och sen åkte vi i poliskonvoj hela vägen.

Det första som vi besökte idag var konungarnas dal vi var nere i fyra gravar. Och fick även se tutancamons mumie. Grymt fascinerane att dom har kunnat bygga på detta viset!.

Det var väldigt varmt idag och i Konungarnas grav var det helt vindstilla så det var väldigt skönt att komma in i bussen med AC!.

Vi begav oss till hatshepsutsdödstemplet där vi fick gå runt och titta och fotografera, vi kände oss som små japaner idag!

Sen bar det iväg mot ett sorts stenhuggeri där dom gjorde en massa små statyer mm i olika sorters färger. Där fick jag köpt mig en anubies. Mumifirings guden. Vi fick oss även varsitt halsband och små skarabbeer.

Sen var det in i bussen igen för att åka och käka lunch.

Efter lunchen åkte vi och titta på Karnakatemplet. Det är som 10 små tempel i ett stort, eftersom flera faraoner har sattsin prägel på templet.det var en lång sfinx allé framför som förr ledde till Luxortempel den var 3 km lång!!!. Först var det en stor öppen yta efter den kom man in i pelarsalen och sist i det Heliga rummet dit bara överstaprästen och faraonen fick gå in i. Detta tempel andvändes för att tillbe solguden Raa. Grymt faschinerande att se hur dom kunde bygga förr!

Efter detta var det dax för ett besök i en papyrusfabrik. Och kolade runt.

Sedan var det Hemresa. Kändes som en evighet innan vi till sist var hemma. Och vi avslutade dagen med
mcdonalds.

Levande Farao

Ramses III Död
2008-03-07
 15:45:03

Egypten Dag 6

Igår blev en sen kväll. Somnade vid 06:00 o sov länge på morgonen idag. Vaknade av ett mess från Kaled. Han saknade oss. Ville inte alls hem till Kairo igen. Så hela morgonen har vi messat med varandra. Underbar människa!

Jörgen kom sen när vi vaknat o gått upp. Han undrade när vi kom hem igår o vi svarade. Fan va ledsen o sur han blev för att vi vart på HedKandi. Vi hade ju sagt till honom att vi skulle sova tidigt o det var ju planen med. Men sen att det inte blev så har ju inte han med att göra. Han är skum!

Han frågade massa saker. Vilka vi vart med när vi kom hem, vad vi gjorde när vi kom hem, när vi lagt oss o när Kaled o Nima gick hem. Jag blir tokig på honom.

När han gått låg vi på rummet o gotta oss ett tag. Pratade massor om gårdagen.

Spenderade faktiskt större delen av dagen i våra sängar. Rätt skönt så att brännan lägger sig tills man ger sig på solstolen igen.

Vid 16 gjorde vi oss redo för att gå till DelMar för att äta o fixa lite på internet. Himla käckt att Helén tog med sig laptopen.

Idag blev det kebabpizza. Den gick ner, men var inte som hemma i sverige. Inget kebabkött. Tror det var oxfilé.

Tjötade med Khaled på msn. Han hade kommit hem till Kairo o han saknade oss massor.

Han tyckte inte det va skönt att vara på hemmaplan, då han hellre velat vara här nere.

Efter ca 2 timmar på DelMar lämnade vi våra svenska Restaurang ägare o begav oss "hem" till våra sängar.

Måste lägga oss tidigt inatt då vi ska till luxor 04:30 svensk tid. Ska bli spännande!

Do you read me!

Do you copy me!

2008-03-05
 15:29:58

Egypten Dag 5

En lugn dag idag. Gick upp vid 9 och gick å käka frukost. Efter det så gick vi tillbaka till rummet för att smörja in oss. Vi konstaterade redan igår kväll att  sola inte vad att tänka på då jag e röd som en tomat och Helén har fått soleksem på fötterna..

Så kan det gå.

Så det var på med byxor och tunikor och sedan ut på stan tänkte vi skulle vidga våra vyer idag och begav oss långt ner på gatan.

Fast det fanns inte mycket av nöje där direkt, man kom till slummen. Så vi gick och åt lite banana split mums.

Efter det gick vi tillbaka till hotellet för att ta det lite lungt. Då kommer Jörgen och ska städa så vi satt utanför och lyssna på musik en stund. Idag fick Helén en sköldpadda på sin säng. Den där Jörgen är väldigt kreativ.

Vi begav sedan ut på stan igen och gick åt andra hållet. Som sagt det är ingen större skillnad på vad som finns i affärena men det är ju alltid kul att se olika delar av staden.

Det var väldigt varmt, det har nog varit typ 30 grader idag och nästan vindstilla. Så vi gick och köpte varsin ny dunk med vatten och gick sedan till hotellet för att sova en sväng. Det behövs verkligen i denna hetta!

Till middag idag gick vi till, hör å häpna delmar. Känns lika bra att gå dit där man vet att det är bra mat, fast någon dag ska vi väl prova nått annat med..=)

Efter Delmar gick vi tillbaka till hotellet för att sova tidigt. Satt på vårat rum och små pratade med myskläderna på. Efter ett tag är det ngn som knackar på dörren. Helen vågade inte öppna, så det fick ju jag göra. När jag öppnar möts jag av blickar från två egyptier som säger Do you recognize us. O det va två killar som vi träffat kvällen innan. Dom frågade om vi ville följa med ut o ta en öl. O efter ett tags övervägande tackade vi ja. Sa till varandra att vi kan ju gå med ett tag o skulle det inte vara ngt så lägger vi benen på ryggen. Under tiden vi gjorde oss iordning stod dom i lobbyn o väntade. För här fick dom inte vara. Som Kaled så fint sa. Girl stuff! Sen gick vi till lobbyn o mötte upp dem. Kaled o Nima båda födda samma år som oss o polis studerande från Kairo. Kaled med grymt bra engelska o Nima som var blyg o inte så  duktig i sitt språk.

Vi hamnade efter en stunds promenad på ett ställe som heter CandyBeach. Shit säger jag bara. Vilket ställe! Om det ändå fanns sådana hemma. Man satt liksom ute på stranden i gropar fulla med kuddar o ett parasol i mitten. Ledsen för att vi inte tog med oss kamera dit.

Där satt vi länge o pratade om allt möjligt o skrattade fram tills 2 på natten. Hur trevligt som helst. Och varken jag eller Helen ångrar oss det minsta. So far den bästa kvällen hitills i Egypten.

Va otroligt tryggt att vara med dem. Inte en kotte på stan som ropade på oss eller så.

När vi kom tillbaka till hotellet blev vi först stoppade o uppkollade. Wierd, men det hade tydligen vart ngt bråk på hotellet medans vi var borta, men det löste sig till slut. Kaled o Nima pratade med dom. Våra två bodyguards.
Sen satt vi utanför vårat hotellrum, lyssnade på musik o pratade.
Efter ett tag gick Nima till sitt rum o Kaled stannade, men det var inte lång stund. Det var nästan dags för alla polis studerande att åka tillbaka till Kairo. Deras buss gick 06:00 Men det va skoj så länge det varade. Bytte både nummer o msn, så kontakten ska absolut hållas.

2008-03-04
 12:10:14

Egypten Dag 4

Idag var det uppstigning klockan 7.. men eftersom det är mig å Helén vi pratar om kom vi upp halv åtta.. men d va inte hela världen insmörjning på högsta solskyddsfaktor!

Sedan begav vi oss till frukosten pannkakor med chokladsås.. mums..

Sedan satte vi oss med våra vänner på terrassen för att vänta in bussen som skulle ta oss till båten. På båten satt vi såklart på övre däck =)

Väl framme på Mamhya blev vi helt lyriska att det finns så vackra platser helt otroligt!

Vi spatsera runt lite på ön och kolla läget och sedan hämtade vi vår snorkel utrustning.. badade lite å sola en stund sen va d dax att åka ut med båt och snorkla bland korallreven.

Det blåste dock väldigt mycket men vi fick se en del innan vi gick upp på båten igen och tillbaka till ön för lunch, som bestod av lite olika sallader, pasta, ris, fisk, kyckling mm. Smaka väl sådär men det funkade.

Sen var det solning och sandstorm!så vi fick flytta oss från våran öppna plats i sanden.

Lade oss jämte några jättetrevliga svenskar och två Finnländare som hade somnat i solen. Aj va dom brände sig helt knallröda. Så som den snälla person jag e sa jag till dom.

Själv har jag bränt mig en del oxå ajajaj.

Tillbaka till båten som skulle ta oss hem nu satte vi oss i fören och höll utkik efter delfinerna som lös med sin frånvaro. Men det skulle vi inte ha gjort det va som flume ride typ massa vatten vi blev helt genomblöt så vi gick in och satte oss i kabyssen.

Hemma igen fick vi försöka duscha av oss all sand och för mig gick d bra det va värre för Helén som nog får gå med sand i håret en vecka.

Vi sov en stund, men psykopaten Jörgen kom och väckte oss eller mig Helén vaknar inte i första taget! Men jag somnade om igen..

Sedan gick vi iväg för att äta middag på underbara DelMar.

Sedan var det en sväng på stan en låång sväng träffade en trevlig Achmad som vi pratade med han var väldigt intresserad av sverige och visade gamla almanackor med kort på olika ställen i Sverige undrade väldigt vad Kabinbanan  i Åre va så vi förklarade så fint så. Och jag fick även köpt mig kräm för min solbränna fören sådär 22 kronor.

Åter till hotellet och vårat rum var jättevarmt! Så vi satte oss på utsidan och kollade på folk och snacka skit.. då kommer 3 egyptier som jag hejade på och börja babbla goja.

Efter en stund hörde vi röser utanför dörren så vi kika lite förskrämt ut det var dom igen som kom och börja babbla. Förstår inte att dom frågar omm vi kan engelska när dom själva inte kan snacka **suck**..

Men nu är det sängdax får väl se om dom kommer tillbaka men vi har säkerhetskedjan på så in kommer dom inte!

21:18:19

Egypten Dag 3

Vi vaknade av att ngn försökte ta sig in i på vårat rum. Men personen kom inte långt. Smarta svenskar använder säkerhetskedja! Vi gick upp o gick iväg mot frukosten. Pannkakor med chokladsås idag med.
Sedan bar det av mot insmörjning av kropparna och ner på stranden. Blev inget dopp idag, men mycket skön sol. Bestämmde oss efter ett tag att vila våra kroppar så vi gick tillbaka till vårat rum för att vila.
 Låg ett tag, men tänkte att vi skulle lägga oss vid poolen istället, men vi kom inte så långt med dom planerna. Jörgen kom! Han gav oss 30 min sen skulle han komma o städa vårat rum, dessutom prata om ngt viktigt.
 Vi gick till våran safteybox o la in lite viktiga papper o sedan vidare ner till en annan del av stranden för att checka läget.
Hittade några fina snäckor, men då kom en kille o sa It´s gonna give you problems, men jag fick behålla det jag hittat. Vadå!? Får man inte ta med sig sånt hem? Kom tillbaka till rummet o Jörgen kom. Idag städade han så fint o jag fick en svan på min säng idag av handdukar. Han är duktig!. Sen började han babbla om att han skulle möta upp oss kl 20:00 utanför McDonald´s o ta med oss till hjärtat av Hurghada. Både Helen o jag blev lite rädda. Men han insisterade. Så vi gick med på det. (Sen tog vi vårat förnuft till fånga Jag är nog allt bra lättlurad det är värre med Helén henne kan dom minsann inte lura! Jag är som ni förstår en mycket snäll människa som har svårt med ordet nej. )
När han var färdig på vårat rum så gick vi till poolen o la oss. Va hemskt varmt där eftersom det inte blåste så mycket. Tror båda två har bränt oss lite. Men vad gör det. Vi har det så gott här nere så vi ska inte klaga. Under tiden vid poolen kom en massage snubbe som vart på oss 3 ggr på 2 dagar. Idag var det jobbigt för honom att träffa oss. Beutiful swedish. You´re gonna break my heart. Varpå jag svarar. I don´t think so. Han blev nog lite putt, men jag räddade det med att I think you are like me. Strong heart. Haha. När han gick önskade han oss en trevlig vistelse o sa Welcome to Alaska. Haha

Tog sedan o gick ut på stan o käkade en bit mat. Blev samma ställe som igår. DelMar. Dom har verkligen grymt god mat, dessutom trådlöst nätverk. Är ju verkligen toppen nu när Helen tagit med sig sin laptop. Livet är lyx!  När vi gick tillbaka till hotellet mötte vi massa folk på vägen och som vanligt gapade efter oss. O jag skrek Let me be! Tror ni det hjälpte eller!? Svar NEJ! Gaah. Till våran stora glädje när vi kom tillbaka till hotellet så va det massa fräscha killar som kommit. Egyptier då förstås. Verkar som ett fotbolls lag eller ngt. Dolce&Gabbana ass haha. Jag kan ju säga att det finns en del puddingar här nere, men längre än så går det inte- Skulle aldrig falla mig.
På kvällen tog rastlösheten full karriär så vi gick en promenad till stranden, mycket vackert ställe det här!.
Tillbaka till lägenheten Helén somna o Martina fick nog och släckte lampanoch somna hon med.. Men efter sisådär en timme var det nog då vakna Helén och gick ut för att ta lite luft, inte konsigt det med tanke på att vi inte kan ha öppet fönstret för dessa mygg gaah.. Martina vakna med ett ryck och trodde det var jörgen som gjorde inbrott men så va det inte.
Vi bestämde oss för att köpa myggmedel då det kliar så förjordat, och läggligt nog så ligger apoteket jämte Cafe delmar så vi packade ner datorn å traskade iväg.
Så här sitter vi nu med varsin smoothie.

21:06:38

Egypten Dag 2

Gick upp 8:30 och åt en god frukost på hotellet som bestod av pannkakor o chokladsås. Mums! Gick o strosade lite på hotellet i väntan på vårat möte med reseledaren som skulle informera oss om lite bra att veta saker. Klockan blev 11 och vi möttes i lobbyn. Gick ut på terassen o satte oss i solen. Vi passade på att beställa våra resor under dessa 2 veckor. Kommer hända massa roliga saker. Efter mötet satt vi kvar med våra 2 äldre resevänner från Askim. Va väldigt trevligt. Helen o jag lämnade kvar dem på terassen o gick o fixade våran safetybox. sen gick vi o växlade pengar o köpte vatten för att sedan göra oss redo för beachen. Kan lugnt säga att vi undvikit Ahmads parfymerishop. Blev istället påhoppade både fysiskt o psykist. Jävla araber I tell ya! I like this size, olalla, AyCaramba o gud vet vad! O helen taffsade dom på. När vi kom till vårat hotellrum kom den okända killen o pratade med oss. Han är grymt rolig  Vi blev änna stoppade när vi skulle ner o bada för då var det dags dags för herr okänd att städa. Han sprang iväg o kom sedan tillbaka med en liten låda. Vi frågade vad det va i den  varpå han går närmare oss o säger att det är en snake. Gaah! Helen gapar till o håller på att hoppa in genom fönstret o jag skriker o lägger benen på ryggen. Hoppar över muren o ut i rabatten, över gräsmatten o nerför gången. Herr okänd blev rädd av vårat skrik o börjar oxå springa lite. Haha vilken gryta! Det visar sig att det är en stackars liten fågel. Haha. Han bad flera gånger om ursäkt för att vi hade blivit så rädda. Sen hämtade han 2 stolar åt oss o satte utanför våran dörr o frågade om vi behövde ha tv.n. Jag svarade nej o ngt i stil med we don´t understand a flying fuck of what the´re saying so be my guest and take it. O ja han hade redan kopplat ut den o bar iväg den till grannlägenheten. Tog inte lång stund förens han kom med en annan tv som va mycket större. Så söt så. Värsta panorama tv:n. Han måste gilla oss. Sen gick han in o städade. Under tiden vi satt där lyssnade på musik o sjöng. O precis när vi sjunger högt o tydligt går det förbi en arbetare o tog nog åt sig. Inte så konstigt när vi sitter o sjunger fuck off and die. Men vi skrattade gott iallafall. Efter ett tag kommer herr okänd o stänger vårat fönster och ropar på en arbetskamrat som går in till oss. Jag o Helen blev lite misstänksamma på vad dom skulle göra, men tänkte inte mer på det. Efter ett tag kommer herr okänd ut o tar sin städvagn o pratar om en cobra. förstod inte vad han sa, men svarade ok o låtsades förstå. När vi kommer in ligger det en Cobra på min säng gjorda av våra handdukar. Jätte fin =). Han gav oss en gåva med. En fin tändare med egyptiska heroglyfer. Tack!

Vi gick sedan ner till stranden o tog oss ett dopp o sedan placerade vi oss i solstolarna o drack en varsin öl. Gott! Under tiden kom en man med en stor kamel. God morning sweden. Here is my friend Oskar. Så söt han va. Utsmyckad med solglasögon o ballonger. Ganska lustigt att Helenes bror heter Oskar, o det sa han till mannen med! Härmed är Oskar en av våra nya vänner. Efter detta kommer vi på att vi måste döpa herr okänd. Så här med döper vi dig till Jörgen! Efter ett par timmar gick vi upp mot poolen o låg där en liten stund. Sen tillbaka till vårat rum o bytte om för att gå o äta mat. När vi låst dörren och är på väg ut kommer Jörgen o säger I´ve got snakes for you. What? Där kommer han gående med en vas med lila blommor i som han plockat åt oss. SweetHeart! Hittade en restaurang som ägdes av 2 svenska tjejer. Herre min gud va god mat dom hade. Helen beställde oxfile med potatisgratäng och jag en pasta rätt med oxfile och ädelost. Mums. Kommer garanterat återvända dit fler gånger. Efter maten strosade vi runt på stan för att jaga en ny plånbok till mig. Jag hittade en stor chanelväska o en jätte fin chanel plånbok. Efter ett tag fick jag prutat ner det 48%. Inte illa. Men Helen va ju värst. Hon hittade en jättefin prada väska som hon lurade i gubben att hon sett på ett annat ställe o blivit erbjuden den för 90 egp. Han trodde henne inte, men hon lyckades få den för 90 pund o därmed prutat ner den 77%. Haha vilket köp. Det va verkligen inte illa pinkat. Haha den kommer vi nog köra med dom här 2 veckorna. Sen bar det tillbaka till vårat rum för att ta det lugnt o senare sova.

21:04:49

Egypten Dag 1

Efter 5 långa timmar på planet var vi äntligen framme i hurghada. Sen var det visum ifyllningg o krångligare hade dom inte kunnat göra det. Fick snappa upp en svensk dam som vart i Egypten flera ggr och som snällt ställde upp på att hjälpa oss. Tack! Sen gick vi vidare till våran transfer. Stod flera egyptier där o lassade på bagaget på bussarna. Fick oss en smärre chock när vi insåg att dom ville ha dricks. Men som dom snåla svenskar vi är fick dom inget av oss. Elakt eller ekonomiskt, bestäm själva! Bussresan gick bra. Tog ca 20 min innan vi nådde vårat hotell regina style resort. Hotellet såg mycket finare ut inuti än vi någonsin föreställt oss. Checkade in o följde med piccolon. Fick stå o vänta en stund på piccolon som skulle hjälpa ett annat par till sitt rum. Just i denna stund kom en okänd egyptier som följde oss till våran dörr. Då fick jag höra att jag var verry beautiful o frågan om jag var singel kom. O hur många minuter hade man hunnit vara här. Haha.  Kom till vårat rum som låg som i en stad innanför hotellets väggar. Dessutom precis vid poolen! Piccolon följde med in på vårat rum med våra väskor. Sen vägrade han gå. han ville tydligen ha mer dricks. Vi försökte ge honom pikar att han skulle gå, men han stod som fastväxt. Efter ett tag kollar han Helen i ögonen o säger you are verry beautiful, varpå Helen svarar Thank you! Bye bye. Haha.

Han gick då, men var ganska seg med att stänga dörren, stod liksom o kikade in.. Tokiga arab!!! Sen så packade vi upp o gav oss iväg för att äta en bit mat. Hamnade på en av hotellets resturanger. Beställde lasagne med spenat i, mycket god, men lite för salt. Fin service va det med. När vi hade ätit upp gick vi ut på stan för att handla vatten. Vart man än gick hade man killar som ropade på oss, svenska flickor är fina grejer o dom flesta kunde lite svenska. Hittade en supermarket som dessutom hade bra priser. Fick vårat vatten o gick hem. Men på vägen hittade Ahmad oss. Han gav oss ett rejält skratt med sitt "sex laxar i en laxask! Han ville att vi skulle skriva ner det på ett papper för honom, så vi följde med honom in i hans parfymshop. Mistake!! Där inne bjöd han på te o gav oss massvis med komplimanger. Sen började det. Han skulle prova massa parfymer på mig o masserade mina händer o gud vet vad.. Scary! Helen vart inte lika mottaglig för hans svammel. Det hela slutade att Martina kom därifrån purken o med en parfym för 200 ep. Idiot. Detta kommer följa med mig ner i graven. Sen sprang vi fort tillbaka till vårat rum o låste in oss. Gick nog o la oss vid 20 o somnade sedan gott.