Egypten Dag 9

Startade dagen med att äta frukost. Sedan gick vi till rumet för att ta det lungt eftersom vi ska på Jeepsafari idag!

Jörgen kom o va grinig som vanligt o frågade om varför vi inte log. Men herre min skapare. Måste man le jämt för att det ska vara frid o fröjd!?

Sen kom våran skjuts. Vi hoppade in i jeepen o i den satt jag o Helén plus två egyptier, varav en lämnade oss en bit längre fram.

Där satt vi alltså själv med en galen förare som inte kunde engelska. Panik!

Jag började nästan gråta. Blev skräckslagen. Visste ju inte om det bara va jag o Helén och alla beduiner. Vi va så nära på att hoppa ur bilen när han saktade ner farten. Sen så hämtade han upp två andra egyptiska killar.

Hallå! Är det ngn som kan prata engelska här?

Sån tur så kunde en det o det visade sig att vi skulle hämta upp några till vid ett av hotellen som ligger i utkanten av Hurghada. 3 fransmän.

När vi väl hämtat upp dom o kommit i utkanten av öknen såg vi massor av jeepar. Vilken lättnad! Till och med polisen var där för att räkna oss o se så att rätt antal kom tillbaka från beduin lägret.

Sen så bar det av i full fräs genom öknen. Shit vilken tur. Genom sanden o upp på berg.

Som Helén sa:" klarar vi detta så är vi odödliga".

Helén vart lite åksjuk, men det ordnade sig.

När vi kom fram till lägret fick vi sätta oss under tak i skuggan o dricka vatten samtidigt som guiden förklarade vad som skulle göras under dagen.

Först på listan va att rida kameler. Jag tuffade till mig o sa att detta ska jag banne mig göra. Nema Problemas! O Helén hakade på.

När jag vi väl kommit upp på våra kameler o dom hade rest sig o gick iväg började jag få panik. Det va en gubbe på två kameler o dom liksom gick o stötte till varandra hela tiden o morrade. Jag skrek o skrek. Let me down, now! I´m scared. Tog ett tag innan dom fattade det. Men det va ju inte så att dom stannade kamelen på plats eller så. Nej då! Dom va ju tvugna att gå hela vägen tillbaka o lägga kamelen på plats. Lagom skakis man var efter det. Men Helén hon red hela vägen.

Sen vart det tunnbröd o det som skulle föreställa kolen i brasan var kamelbajs. Asså det är ju helt otroligt hur dom klarar av att leva så som dom gör, eller det kanske inte är så konstigt ändå!? I vilket fall som helst så smakade tunnbrödet riktigt gott!

Sen fick man kolla på deras getter dom hade o deras terrarium. Alla djur som fanns i terrariet har dom hittat i öknen eller ja ute i det vilda iaf. Det fanns cobror, anacondor, vattenormar, boa ormar, ödlor, sköldpaddor (både små och enorma) och marsvin. Vi var väl båda två lite rädda där inne med alla ormar, o speciellt när man blir överaskad av en stor krokodil i ansiktet. Dock uppstoppad!

Sen bar det iväg till deras brun.

Med hjälp av kameler letar shejken upp vattnet o flyttar lägret beroende på vart vattnet finns. Vattnet ligger ca 40 meter under sanden och dom gräver hålet för hand o lägger sedan stenar runt med ngn blandning av kamelbajs som sedan blir som cement. Dom är verkligen fantastiska beduinerna.

Efter brunnen vart det upp på berget för att se solnedgången. Hur fin som helst. För var sekund som gick såg man mer o mer defusa berg borta i fjärran. Egypten är ett underbart land med hur mycket som helst att se. O det bästa av allt, man slutar aldrig att beundra skönheten över allt här.

Sist av allt så vankades det mat. Vart lite som en buffé o helt ätbart, plus en liten beduinsk show som vi alla fick klappa händerna till.

När vi skulle åka hem fick jag den snygga guiden bredvid mig.. Ohhlala! Mellannbrunt hår o ljusbruna ögon. Me like! Va ju inte alls så att man kollat in honom hela dagen. O där så satt vi. Skumpandes i en jeep på väg hem i skymning. Mycket trevlig kille =).

O nu sitter vi här på hotellrummet. Nyduschade o på väg till Del Mar för att dricka en cola o lägga in detta på internet. Blir kanske en tripp på stan sen med.


image23


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0