Egypten 2009 - Dag 5 - Kairo

Efter en 5 timmar lång vaken resa med mycket irritation från min sida mot 2 nötter på bussen var vi framme. Äntligen var vi i den stad jag älskar lika mycket som Egyptsierna. Vi började med att åka till pyramiderna i Giza och om vi hade tur och var i tid skulle vi få biljetter till Cheopspyramiden då det bara säljs 150 st/dag. När vi klev av bussen för att ställa oss i kön var det riktigt kallt. Efter 10 min i kön och arga reseledare för att ryssarna trängde sig före stod vi där med varsin biljett i handen. Ganska kort efter befann vi oss i den största pyramiden i världen med otroligt branta och lång gångar som man vara tvungen att ducka sig i för att komma fram. Kvavt och varmt var det med. När vi väl kom upp fanns där enbart en sprucken sarkofag, inga heiroglyfer eller annat. Känndes dock väldigt häftigt att ha gjort dettta. Så började resan ner för pyramiden, genom små gångar och massa männikor som knödde för att komma upp. När vi kom ut ur pyramiden var det riktigt gott. Vinden fläcktade och var sval, men benen var helt utmattade så man kan väl säga att det var en riktig prestation att klättra runt där inne. Sen följde lite fotografering från en panoramaplats, att gå runt fritt och sedan att gå nere vid Sfinxen.
När vi hade spenderat några timmar där bar det iväg mot ett papyrus museum där man fortfarande tillverkar riktig papyrus. Sen åkte vi till ett ställe och åt god buffé och sedan gick allesammans till en bomullsaffär där man sålde äkta egyptiskbomull som är klassat som det finaste i världen. Från att vi var vid sfinxen och fram till att vi kom till hotell Amarante mådde jag riktigt dåligt. Känndes som jag var ute på havet i en båt.. Allt gungade vilket betyder att mitt balanssinne hade fått sig en redig vrickning. Så efter att vi vart i bomullsaffären åkte vi vidare till Kairomuseeumet och gick runt där i 1,5 timmar och tittade på Egyptens arv och Tutanchamuns dyrgripar. Han hade nästan en hel våning för sig själv. Shit! Dödsmasken var en riktig höjdare. Sen bar det av till Hotell Amarante i Giza för att checka in och vila en stund. Det var ett jätte fint hotell med jättesköna sängar. Jag somnade i 20 minuter och sedan var det dax att gå upp för att åka iväg på en nilenkryssning i Kairo med middag och underhållning. Det var mycket trevligt, men aningen för hög musik, så det kunde likagärna ha kvittat, men känns skoj att ha gjort det med. Sedan återvände vi till hotellet och la oss. Jag hade dock svårt att somna eftersom jag väntade på att Khaled skulle höra av sig o säga om vi skulle ses eller inte. Kl 04 vaknade jag och Khaled hade fortfaranade inte hört av sig, men sen så berättade han att han inte kunde ta sig loss. Att jobba som polis i Egypten är inte ens i närheten som att jobba här i Sverige. Efter det somande jag som en stock. Zzzzzz.

Kommentarer
Postat av: Helén

Litet tillägg... Vi var ju även på Egyptiska museét.. =) kanske försvann i sjösjuka.. =)

2009-12-07 @ 08:47:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0